עצי דקל הם מהעצים המבוקשים ביותר בישראל הן בקרב בעלי חצרות פרטיים והן בקרב מוסדות ורשויות מקומיות. אופיו הנוח של הדקל והמראה המיוחד מביאים לכך שכיום מספיק להרים את הראש על מנת לראות לפחות אחד במרבית המקומות בישראל.

יחד עם זאת, כדי ליהנות מעץ דקל שופע ואיכותי, יש לבצע מספר פעולות – החל משלב בחירת העץ ועד לשלב של הטיפול לרבות השקיה נכונה, גידום ולעתים אפילו כריתה של עצי דקל חולים או יבשים.

גם אתם רוצים ליהנות מעץ דקל מלבלב בגינה? בחרנו להביא בפניכם מספר טיפים שמתאימים במיוחד לעונת האביב והקיץ.

מדוע דווקא עצי דקל?

עצי דקל כאמור נחשבים ליפים ונוחים במיוחד לאחזקה. מעבר לכך, מדובר בעצים שצומחים לגובה ולכן לא תופסים מקום רב בגינות פרטיות. מעבר לכך, עצי דקל היא הבחירה הטובה ביותר לעיצוב גינות כאשר מעוניינים לשלב עצים גבוהים לצד שיחים וצמחייה נמוכה ויחד עם זאת עדיין לשמור על חדירת אור וקרני שמש בכמות מספקת לשאר חלקי הגינה.

בעבר היה מאוד קל לנטוע ולטפל בעצי דקל, כיום העניין מורכב מעט יותר ובניגוד לשנים קודמות, כיום החשיבות של טיפול נכון בעצי דקל קבלה תפנית משמעותית עם הופעתה של חדקונית הדקל האדומה שפוגעת בעצים הללו כמעט ללא הבחנה.

איך תדעו כיצד לבחור עצי דקל לחצר שלכם?

לפני שנתחיל בדרכי התחזוקה והטיפול הנכונים ביותר, בואו וניקח כמה צעדים אחורה לטובת מי ששוקל לנטוע עץ דקל בחצר ביתו.

כשאתם בוחרים בעץ דקל, רצוי לעשות זאת במשתלה מוכרת ולא להתרשם יותר מדי מהגובה כמו מקוטר הגזע. בדקלים, ככל שהגזע עבה יותר, כך העץ בריא וחזק יותר, ואפילו אם הוא נמוך למראית עין, גזע רחב מבטיח לכם קליטה וצימוח מהירים וטובים יותר.

בנוסף, כמות החשיפה לאור ולשמש כמו גם כמויות המים שהדקל זקוק להן משתנות בהתאם לזן ולכן מומלץ להיוועץ בנציג מטעם המשתלה על מנת להתאים את הדקל הכי טוב לחצר שלכם – לעתים גם במחיר פשרה על המראה מאחר שעדיף עץ דקל פורח שמתאים לתנאי החצר מאשר עץ יפה שלא ייקלט.

באופן כללי, נטיעת דקלים פשוטה למדי ומומלץ לעשות זאת בדיוק בימים אלה – משמע בחודשי האביב והקיץ. כמו בעצים רבים, אין לפגוע בשורשים לפני הנטיעה וחשוב לכסות אותם באדמה אך לא להגזים מכיוון שכיסוי הגזע באדמה עשוי להוביל לריקבון של העץ.

גיזום של עצי דקל

מרבית העצים זקוקים לטיפול תקופתי שכולל גיזום אך במקרה שלנו, גיזום עצי דקל יכול לעשות את ההבדל בין עץ פורח לבין עץ מוזנח שיכול לשמש קרקע פורייה להופעת מזיקים מסוגים שונים. גיזום של עץ דקל כולל הסרה של הענפים היבשים, ניקוי הגזע ובמקרים שמדובר בעץ שנותן פרי, חובה להסיר אשכולות רקובים או יבשים שמושכים אליהם יתושים, ציפורים ועוד אורחים שלא בשבילם נטעתם את העץ.

כל עוד העץ נמוך באופן יחסי, תוכלו לגזום אותו בעצמכם אך חשוב לעשות זאת באופן נכון תוך שימוש בכלים מתאימים. ככל שהעץ הולך וגדל, יהיה צורך בגיזום על ידי חברה מקצועית שמתמחה בגיזום עצי דקל. למרות שמדובר בעץ חסר ענפים, הגיזום שלו יכול להיות מורכב ומפתיע מאחר שצריך לעשות שימוש במנוף ולנקות את הגזע לכל אורכו – פעולה שיכולה להימשך לא מעט זמן.

בנקודה זאת חשוב לציין שגיזום עצים טומן בחובו סכנות – קודם כל לכם ולסביבה ולאחר מכן גם לעץ עצמו כיוון שגיזום לא נכון עשוי להזיק לעץ ובמקרים מסויימים אף לחסל אותו.

טיפול בעצי דקל שנפגעו ממחלות

עץ דקל שנפגע ממזיק כזה או אחר צריך להיות מטופל בהקדם משום שאם לא כן, עשוי להתעורר הצורך בכריתתו של העץ על מנת שלא ידביק עצים סמוכים.

כשזה מגיע לעצי תמר ודקל, המזיק הנפוץ ביותר הוא חדקונית הדקל האדומה. אם בעבר היה קשה לטפל בעצים נגועים בתקציב סביר, כיום אפשר לעשות זאת ולעתים די בקלות. הידע שנצבר בשנים האחרונות יכול לאפשר לכם לטפל בעצי דקל ותמר נגועים בתוך זמן קצר למדי.

ישנן מספר שיטות טיפול נפוצות אך כדי לדעת באיזו שיטה לבחור, יש להביא בחשבון מספר משתנים לרבות סוג הדקל, גודלו והגיל שלו. כדי להתאים טיפול נכון ויעיל, מומלץ לגשת למשתלה שמתמחה בגידול דקלים על מנת לבנות את התמהיל הנכון.

הכותב הוא דניאל מהאתר גיזום פלוס