אחת הדרכים המומלצות להגיע לתוצאות מעולות בכל פרויקט בנייה, עיצוב או שיפוץ, הוא לשכור מעצב פנים. יחד עם זאת, אתם עשויים לתהות האם מעצב פנים יכול לספק לכם פתרון לכל מענה, כמה יעלה לכם ואם זה ייקר את התקציב הכולל באופן משמעותי, כיצד לבחור מעצב פנים שיהיה קשוב לצרכים שלכם ולא לטרנדים חולפים ושיעזור לכם להגיע לתוצאה המיוחלת.

לא כל מעצב הוא רק מעצב

כשאומרים מעצב פנים, בדרך כלל עולה תמונה של מישהו שעוסק בהתאמת צבעים, רהיטים ועיצוב הבית. הדבר בא לידי ביטוי ביתר שאת כאשר מדובר במעצבת פנים (נו מה לעשות שבישראל כמו בישראל, עדיין ישנן דעות קדומות…).

בפועל, המציאות הישראלית של מעצבי הפנים שונה לחלוטין. כיום ניתן לשכור מעצבי (או מעצבות) פנים שהם בעלי השכלה וכישורים לבצע מגוון משימות לרבות תכנון הנדסי וקונסטרוקציה. כך שבניגוד לדעה המקובלת, מעצב פנים בשנות ה-2000 לפחות בישראל, הוא הרבה יותר ממישהו שיבחר עבורכם צבעים לקירות…

היתרון של ריבוי הכובעים הזה ברור למדי, במקום לשכור מספר בעלי מקצוע ושלא לדבר על הניהול שלהם (כל אחד בא עם גישה שונה בלשון המעטה), באפשרותכם לאתר אדריכל או מעצב פנים שהוא גם מהנדס ובכך לחסוך בעלויות ולקצר את משך הזמן הדרוש לביצוע ותכנון.

דבר זה נכון במיוחד כאשר מדובר בשיפוץ או בבנייה של בית חדש ופחות בעיצוב וויזואלי של בית קיים.

אדריכל זו לא רק כותרת

המילה אדריכל היא לא רק כותרת שמעידה על כך שמישהו יודע לעצב. מדובר על תואר אקדמאי לכל דבר שמצריך עבודה ומאמץ מרובים וכן מעבר של מגוון מבחנים על מנת לקבל את התואר הנכסף.

בלימודי האדריכלות נלמדים מגוון אספקטים שקשורים לעיצוב, תכנון, מגמות ועוד. כמה זה מורכב? באוניברסיטת תל אביב לדוגמה, מסלול לתואר ראשון באדריכלות נמשך לא פחות מ-5 שנים! במהלכם לומדים ומתנסים הסטודנטים לאדריכלות במגוון רחב של תחומים.

אז בפעם הבאה שאתם בוחרים אדריכל, בדקו בבקשה שיש לו תואר באדריכלות. מעבר לכך, מומלץ בחום להעיף קצת יותר ממבט חטוף על פרויקטים שבוצעו על ידו בסדר גודל דומה לפרויקט שלכם.

מה זה אוטוקאד ואיך זה קשור לבחירת אדריכל?

אוטוקאד היא תוכנה לתכנון ושרטוט המקובלת כיום בעולם ההנדסה והאדריכלות. התכנה מתקדמת מאוד ומאפשרת לבצע שרטוט ותכנון דו ממדי או תלת ממדי שיכולים לעשות את ההבדל בין תוצאה סבירה לעוצרת נשימה.

מדובר בתוכנה וותיקה שנפוצה בישראל למעלה מ-20 שנים אך אל תתנו לעובדה הזאת לבלבל אתכם – מדובר באחד הכלים הכי מעודכנים ומתעדכנים שיש בנמצא ושיכולים בהחלט להעיד על כך שהאדריכל שלפניכם יודע הרבה יותר מדבר אחד או שניים.

משרדים גדולים זה טוב אבל לא תמיד

אם אתם עומדים לשפץ את ביתכם או לבנות את בית חלומותיכם, בוודאי תרצו לשכור את שירותיהם של מעצבי הפנים הטובים ביותר. כמו במקרים רבים, קיימת נטייה לחשוב שהגדול ביותר הוא גם הכי טוב.

כשמדובר בבחירת אדריכל, האמת לא תמיד כל כך ברורה. בעוד שבמשרד אדריכלים קטן אתם יכולים לקבל יחס אישי, ליווי צמוד ומחיר אטרקטיבי יותר, בחלק מן המשרדים הגדולים, אתם עשויים להפוך לעוד לקוח ברשימה שזוכה לטיפול של עובד טוב ומקצועי אך עם פחות ניסיון וידע ביחס לאדריכל עצמאי.

מעבר לכך, כשאתם בוחרים אדריכל או מעצב פנים, אתם מעוניינים לשלם יותר על השירות שאתם מקבלים ופחות על הלוגיסטיקה והעלויות של משרד מפוצץ…

התאימו את האדריכל לצורך שלכם

בישראל ישנם אדריכלים מקצועיים מאוד אבל למה אתם צריכים מישהו שמתמחה בהקמת בניינים בעוד שבסך הכל רציתם לשפץ את הדירה או המשרד? מדוע לא לבחור באדריכל שממוקד בדיוק בצרכים שלכם. זה יכול להיות הרבה יותר יעיל ולעתים גם יותר זול.

שכחו מהמיתוס – אדריכל נועד לפרויקטים גדולים

מאיזושהי סיבה, ישנו מיתוס שקשה מאוד להיפטר ממנו ושמתייחס לסדר גודל העבודה שהאדריכל מבצע. באופן מסתורי, אדריכל מתקשר עם פרויקטים גדולים כשבפועל, ישנם הרבה מאוד אדריכלים שישמחו לעצב ולתכנן עבורכם גם פרויקטים קטנים למדי כגון משרדים, חנויות ודירות.

איך תמצאו את האדריכלים האלה? פשוט הסתכלו בתיק העבודות שלהם ולמדו על ההתמחויות שלהם. בעידן האינטרנט, די להביט בעמוד הפייסבוק או בעמוד האודות של אתר האינטרנט.

שיגעתם אותי! מה ההבדל בין אדריכל למעצב פנים?

מדובר בשני מקצועות שונים עם חפיפה גבוהה. בעוד אדריכל נדרש ללמוד באחד ממוסדות הלימוד האקדמאים במשך 5 שנים, להתנסות בעבודה ורק לאחר מכן לעבור מבחן הסמכה, מעצבי פנים עוברים הכשרה מעט שונה אם כי מורכבת ותובענית. קורסי ומסלולי הלימוד של מעצבי הפנים שונה וקצר במעט וישנם אפיקי לימוד שונים.

מי טוב יותר? שניהם טובים מאוד – אבל צריכים להיבחר על פי אופי הפרויקט שעומד בפניכם.

האם אדריכל או מעצב פנים מייקרים את העלויות?

באופן כללי ניתן לומר שכן אבל לא בכל המקרים. מעבר לכך, צריך להסתכל על היחס שבין עלות מול תועלת.

אדריכל או מעצב פנים יכולים לעשות לכם את ההבדל בין בית אפור ומשעמם לבין כזה שתתעוררו אליו בכל בוקר עם חיוך. מעבר לכך, מדובר בבעלי מקצוע שמרביתם מודעים למגבלות המחיר של הצרכנים ולכן פיתחו שיטות וקשרים עם בעלי מקצוע אחרים שנועדו לחסוך לכם כסף. כך לדוגמה, במקרים רבים, קבלן שעובד עם מעצב פנים או אדריכל יגבה פחות כסף עבור השירות ביחס למקרה שבו אתם ניגשים אליו ישירות.

דבר זה נובע מכמות העבודה שמסופקת על ידי האדריכל. דבר זה נכון גם ברכישת חומרי הגלם השונים כך שבסופו של דבר אתם אולי תשלמו יותר אבל התמורה שתקבלו תהיה אחרת לחלוטין.